Het primair onderwijs in Hilversum heeft een grote achterstand qua huisvesting. Wij adviseren het bestuur hoe de gemeente te benaderen en op basis van welke gronden STIP rechten heeft op een actualisatie van de huisvesting. Na het adviestraject en de toekenning van budget hebben wij bovendien de realisatie van de uitbreiding begeleid.
Groeiprognose
De langjarige groeiprognose én het achterstallige onderhoud hebben gezorgd voor de toewijzing van budget. De basisschool leerlingen hadden onvoldoende ruimte en de meesters en juffen liepen achter de feiten aan als het ging om lesmethodes en segmenteren in de lokalen. Na een co-creatie traject met verschillende partijen werd het PVE duidelijk en vertaald naar uitbreiding op de eerste verdieping.
Het plan werd dus uitbreiding op de bestaande vleugel. Tijdens de uitbreiding kan er geen les worden gegeven dus is er door ons tijdelijke huisvesting op het schoolplein verzorgd. Kinderen konden tijdens de bouw regelmatig kijken om hen ook te betrekken en om hen een beeld van bouw en techniek te geven.
Gezien het feit dat we bouwden in een bestaande situatie is er bewust gekozen voor een bouwteam constructie. Dit gaf flexibiliteit, aanpassend vermogen en korte lijnen. Onze rol was het regie houden op het proces, dus hebben wij het werk voorbereid, aanbesteedt onder aannemers, namens de klant geacteerd tijdens de uitvoering en uiteindelijk overgedragen aan de klant.
Onderwijshuisvesting
Onderwijsgebouwen zijn ingewikkeld, juridisch eigendom van de gemeente en verder in handen van het onderwijs. Gebouwen staan er vaak al tientallen jaren terwijl de visie op onderwijs al meerdere malen vernieuwd is, invloeden van niveauverschillen, verschillende ondersteuningsbehoeften of teruglopende leerlingaantallen, het is van invloed op de fysieke situatie. Wij snappen dat en wij starten altijd met de aansluiting van de organisatievisie op onderwijs en werken vanuit die klantvraag naar een passende en duurzame leeromgeving. We zijn daarbij gericht op het welzijn van de gebruikers, vooral de leerkrachten en de kinderen.
Wij zijn gewend om schoolbesturen op strategisch niveau te adviseren bij deze complexe vraagstukken. Samen werken we toe naar een strategisch en toekomstbestendig huisvestingsplan en begeleiden we de realisatie ervan.